14 Oktober 2010

Lelaki Hari Ini-Kerjaya Lelaki Punca Cinta Kandas


Assalamulaikum dan salam sejahtera ya..Bersama dengan saya sekali lagi MHZ dalam rancangan Lelaki Hari Ini(LHI)..Rancangan yang membincangkan hal perihal kelakian..walaupun hakikatnya lelaki lebih banyak mendiamkan diri..namun itu tidak sama sekali mengecualikan mereka dari terjerumus ke lembah percintaan dan permasalahan..Tanpa melengahkan masa, ingin saya perkenalkan panel yang sudah tidak asing lagi bagi kita iaitu prof J..selamat datang ya prof ke rancangan LHI..

Terima kasih ya kepada Hos yang sudi menjemput saya..Baik Prof..Saya nak mengajukan soalan kepada Prof tentang masalah status lelaki..Lelaki zaman sekarang boleh dikatakan tidak ada kurangnya jika nak dibandingkan dengan masa lampau pun..tetapi dari segi kerjaya, kita melihat lambakan lelaki yang tidak dapat melanjutkan pelajaran ke IPT..jadi pada pendapat prof..sejauh mana perkara ini mampu menggugat hubungan cinta lelaki dan wanita..silakan prof..

Baik..terima kasih sekali lagi kepada hos, MHZ..Sebenarnya memang kita tak dapat nafikan lagi akan perkara ini..Lelaki yang tidak dapat melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi amatlah ramai sehinggakan ianya sama sekali menimbulkan kerisauan kepada semua terutama kepada kaum Hawa..Jadi pada hari ini, ingin saya membincangkan secara lebih terperinci tentang perkara ini.

Antara kesannya ialah:-

1. Para wanita akan bakal mengahwini lelaki yang tidak setaraf dari segi pendidikan dengan mereka. Ini akan mewujudkan jurang yang besar. Kiranya si isteri menerima seadanya tidak mengapa tetapi persoalannya apakah penerimaan itu kekal atau bakal kandas di tengah jalan.

2. Keretakan rumah tangga. Suami tidak mampu menanggung perbelanjaan keseluruhan kerana hanya memperoleh pendapatan yang rendah. Si isteri dalam hal ini harus membantu si suami dalam menguruskan ekonomi rumah tangga. Kiranya tidak, pastinya rumah tangga bakal retak.

3. Lelaki di rumah, wanita di pejabat. Perkara ini bukan situasi hari ini malahan telah lama berlaku apatah lagi pada masa sekarang. Lelaki hanya menganggur dan memerap di rumah. Kalau duduk di rumah, bantu mengemas dan jaga anak takpela jugak. Ini tidak, si suami hanya membungkang sepanjang hari. Maka tak hairanlah kalau si isteri tu naik hangin bila balik dari kerja nanti. Maka bergaduh besarlah jawabnya nanti.

4. Taraf hidup biasa dan sukar mencapai kemewahan. Cuba anda bayangkan. Si lelaki hanyalah bekerja di sebuah kilang. Mana mungkin dia mampu nak memberi kemewahan pada isterinya seperti seorang suami yang bekerja sebagai ahli profesional. Dalam situasi ini, si isteri haruslah redha kerana anda yang memilih untuk berkahwin dengannya.

5. Wanita kekurangan pilihan lelaki berkerjaya. Dalam kelas ketika di universiti, kalau ada 100 orang, 80 perempuan dan selebihnya 20 barulah lelaki. Jadi tak hairanlah kalau lambakan wanita yang sanggup menjadi anak dara tua(andartu) sebab terlalu cerewet dalam memilih pasangan. Nak yang hensem, berkereta besar pulak tu. Mestilah susah kalau nak jumpa macam tu.

Oh, begitu panjang lebar penerangan dari Prof. J sebentar tadi. Terima kasih Prof kerana sudi hadir dan teruskan setia bersama Lelaki Hari Ini (LHI).

Tiada ulasan: